نخستین سامانه ارائه شده از سوی شرکت مدیریت سرمایه آوای اطمینان در اواسط سال 93 تحت عنوان تجاری دیمز به بازار ارائه شد و با سیاست توسعه مداوم مورد استقبال صنایع مختلف فعال در بورس های کالای نظیر نفت و گاز و پتروشیمی، فولادی، سیمان و پالایشگاهی قرار گرفت. در راستای توسعه محصول در سال 1398 نسخه جدیدی از سامانه با تکنولوژی روز و قابلیتهای مضاعف تحت عنوان تجاری آرکا به بازار عرضه گردید. در حال حاضر این سامانه دارای ماژولهای زیر میباشد
سیستم فروش از طریق بورس
سیستم مشتریان
سیستم گزارشات
سیستم صدور صورتحساب
سیستم ارتباط با سامانه ثامن
سیستم فروش مذاکره ای خارج از بورس
سیستم نوبت دهی حمل و اعلام بار
سیستم توزین و بارگیری و تحویل
سیستم فروش از طریق خطوط لوله
سیستم کنترل تراکنش های بانکی
سیستم مدیریت شکایات و درخواست های مشتریان
سیستم کنترل مانده حساب مشتریان (تلورانس تحویل)
این ماژول باهدف ارتقاء امنیت ، سهولت ارتباط ، تسریع امور و به حداقل رساندن خطای کاربری متناسب با فرآیندها و ضوابط و مقررات حاکم بر بورس کالا و انرژی ایران طراحی گریده است و کلیه فرآیند فروش کالا در بورس از زمان ارائه درخواست عرضه به کارگزار فروشنده تا زمان تحویل کالا را پوشش می دهد.
از نقاط قوت این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- ارتباط با سامانه های بورس و حذف کامل ورود اطلاعات به صورت دستی در خصوص اطلاعات معاملات و قرارداد ها
- کنترل کلیه الزامات عرضه کننده کالا در خصوص مدارک و مستندات مورد نیاز جهت صدور حواله به صورت خودکار
- ساختار کارتابل محور و فرایند گرا و انعطاف کامل جهت پیاده سازی رویه عرضه کننده در فروش های بورسی
- یکپارچگی اطلاعات و مستندات در خصوص عرضه کنندگانی که بیش از یک کارگزار منتخب دارند
- محاسبه کلیه فیلد های محاسباتی از جمله کارمزد ها ، جرایم ، سهم فروشنده کالا ، تخفیفات و هزینه های اضافی از جمله هزینه بسته بندی به صورت کاملا هوشمند
- ایجاد فرآیند اصلاحیه در بستر امن در کلیه بخش ها در چارچوب سیاست های هر عرضه کننده کالا
- نگهداری کلیه تاریخچه و لاگ در بستری امن با حفظ کلیه پروتکل های امنیتی
یکی از بخش های مهم سامانه آرکا دسترسی مشتریان به سامانه است. مشتریان با دسترسی به سامانه بسیاری از امور ارتباطی خود در خصوص معاملات را مدیریت و پیگیری می نمایند. از امکانات این ماژول به موارد زیر می توان اشاره کرد:
- پیاده سازی کلیه الگوریتم های CRM جهت رتبه بندی و طبقه بندی مشتریان
- اطلاع رسانی لحظه ای در خصوص حواله ، صورتحساب و تحویل محصول
- ارائه درخواست خرید آنلاین
- دریافت کلیه گزارشات مالی
- بایگانی الکترونیکی در خصوص کلیه اسناد معامله و اسناد پرداخت
- اعلام بار آنلاین
- پایش مراحل قرارداد و پیگیری خرید
باتوجه به جمع آوری و استاندارد سازی کلیه داده های فروش ماژول گزارشات از قابلیت خوبی برخوردار است اهم این موارد در ذیل خلاصه شده است:
- ایجاد کلیه گزارشات لازم جهت ارائه به اداره مالیات در حوزه فروش
- امکان تفکیک مشتریان و طبقه بندی ایشان براساس معیارهای مختلف بازرگانی و مالی
- ایجاد گزارش تجمیعی
- امکان تولید انواع خروجی های Excell، PDF و XML از خروجی های گزارشات
- امکان تعریف گزارشات اختصاصی برای بخش های مختلف و در سطوح مختلف
یکی از بخش های مهم سامانه آرکا ماژول صدور صورتحساب است که با پیاده سازی کلیه الزامات سازمان امور مالیاتی و استاندارد های حسابداری ضمن محاسبه دقیق کلیه هزینه های فروش اقدام به صدور صورتحاب می نماید. ویژگی های مهم این سامانه عبارتند از:
- محاسبه دقیق هزینه ها متناسب با حجم تحویلی در هر صورتحساب
- امکان تغییر خودکار و هوشمند کلیه هزینه های هر فاکتور
- ایجاد صورتحساب میان دوره و پایان دوره
- تولید خروجی جهت ثبت اطلاعات در سامانه معاملات فصلی دارایی
- تولید خروجی جهت ثبت اطلاعات در سامانه ثامن
- کنترل و تایید صورتحساب به صورت دو مرحله ای
- امکان دسترسی مشتریان و دریافت صورتحساب به صورت غیر حضوری
ثبت اطلاعات معاملات در سامانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحت عنوان ثامن یکی از فرایند های حساس و زمان بر واحد مالی محسوب می شود. سامانه آرکا از طریق زیر سیستم ارتباط با ثامن کلیه اطلاعات معاملات ، صورتحساب ها و فروش را می تواند به صورت لحظه ای در سامانه ثامن به صورت آنلاین ثبت نماید. همچنین با استفاده از وب سرویس های دریافتی از این ستاد ، در صورتیکه یک خریدار پیش از انجام معامله در این سامانه (ثامن) ثبت نام نکرده باشد ، جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده به کاربر هشدار داده و یا جلوی تحویل کالا را می گیرد
این ماژول متناسب با رویه های حاکم برشرکت های پتروشیمی کلیه فروش های نقدی ، اعتباری و امانی را پوشش می دهد از نقاط قوت این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- پیاده سازی کلیه الزامات قانون مبارزه با پولشویی و دستورالعمل های شناسایی مشتریان
- پیاده سازی کلیه الزامات وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده در خصوص بحث پروانه های بهره برداری و سامان بهین یاب
- ایجاد ماژول کنترل قیمت جهت کاهش خطای انسانی
- ایجاد ماژول کنترل اعتباری و تعهدات مشتری جهت مدیریت ریسک
- استاندارد سازی داده های فروش خارج از بورس و داخل بورس جهت ایجاد گزارشات مدیریتی
- ایجاد ساختار کارتابلی جهت دقت و سرعت کنترل ها
این سیستم با در نظر گرفتن سیاست های فروشنده در خصوص تحویل کالا در بازه های زمانی متفاوت و الزامات و ضوابط بورس کالا و بورس انرژی ایران با الگوریتم های متنوع فرایند نوبت دهی حمل را شفاف و تسریع نموده و با استفاده از سیستم اطلاع رسانی فرایند اعلام بار را به موسسات حمل و مشتریان تسریع می نماید. از ویژگی های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- امکان تعریف شیفت های کاری متناسب با شرایط فروشنده کالا
- امکان پیاده سازی محدودیت های تحویل متناسب با سیاست های فروشنده انعطاف در تعریف فرایند تحویل متناسب با شرایط
- امکان تعریف الگوریتم های نوبت دهی متنوع
- اطلاع رسانی اعلام بار از طریق سیستم ، پیامک ، پست الکترونیکی و فکس به خریدار و موسسه حمل کنترل دقیق مانده حواله و مانده حواله قابل تحویل
- امکان نظارت دقیق بر فرایند نوبت دهی حمل
این سیستم با پوشش کلیه مراحل تحویل اعم از حراست فیزیکی ، باسکول و توزین ، تحویل و بارگیری و بازرسی و کنترل کلیه فرایند تحویل محصول را متناسب با شرایط و نیاز فروشنده کالا پوشش می دهد. این سیستم با انعطاف پذیری بالا می تواند متناسب با سیاست های فروشنده و حسب نوع کالا ، بسته بندی ، روش فروش و محل تحویل فرایند های متفاوتی را پوشش دهد. از قابلیت های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- سهولت کاربری و طراحی ساده
- انعطاف در تعریف فرایند تحویل متناسب با شرایط
- امکان اتصال به گیت ورودی مجتمع ، باسکول و دوربین های تشخیص پلاک
- کنترل دقیق مانده حواله و مانده حواله قابل تحویل
- امکان محاسبه دقیق وزن خالص باتوجه به انواع بسته بندی محصول
- ساختار کارتابلی و کنترل کلیه مراحل فرایند
- صدور کلیه اسناد تحویل محصول
- امکان ارائه دسترسی به موسسات حمل و نقل کالا
- ارائه اطلاعات لحظه ای به مشتری در خصوص فرایند تحویل کالا
این ماژول متناسب با شرایط پتروشیمی های کشور و در جهت پوشش نیاز ایشان در فروش هایی طراحی شده است که به واسطه خط لوله صورت می پذیرد از ویژگی های این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش مغایرت بین خریدار فروشنده با ایجاد رویه تسهیم به نسبت
- امکان صدور فاکتور روزانه هفتگی و ماهیانه جهت فروش های بین مجتمعی
- امکان تعریف قراردادهای ارزی بین مجتمعی و به تبع آن صدور اسناد به صورت ارزی
- امکان اتصال به کنتورهای واحد بهره برداری
با بانک عامل فروشنده کلیه تراکنش های بانکی در خصوص واریز وجوه را کنترل نموده و از بروز خطای انسانی جلوگیری می کند از خصوصیات و ویژگی های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- امکان ارتباط مستقیم با کلیه سیستم های بانکی
- امکان صدور قبض برای پرداخت ها
- جلوگیری از اضافه واریزی و یا کسر واریز در کلیه تراکنش ها
- صدور شناسه پرداخت پویا با قابلیت کنترل مبلغ ، مشتری ، موضوع پرداخت و شماره قرارداد
- امکان صدور صورت مغایرت بانکی به صورت لحظه ای
- جلوگیری از بروز خطا و استفاده از یک فیش پرداخت برای دو قرارداد
- افزایش قابل توجه سرعت فرایند کنترل تراکنش ها
- امکان تعریف و ساخت سند پیش پرداخت و ارسال اطلاعات به سیستم حسابداری و صدور اسناد حسابداری پیش پرداخت در بستر امن
پیاده سازی ضوابط مبارزه با پولشویی در کلیه تراکنش ها
سیستم مدیریت شکایات و در خواست ها این امکان را فراهم می آورد که فروشندگان بتوانند با استفاده از این سیستم کلیه ارتباطات خود با مشتریان را مدیریت نمایند. این سیستم قابلیت دارد متناسب با هر نوع شکایت و درخواست مسیر رسیدگی متفاوتی را تعریف و فرایند رسیدگی به آنها را مدیریت نماید. اهم ویژگی های این سیستم عبارت است از:
- پیاده سازی کلیه الزامات ISO در فرایند رسیدگی به شکایات
- امکان تعریف انواع شکایات و درخواست ها با فرایند های رسیدگی متفاوت
- امکان پایش فرایند رسیدگی توسط مشتری
- امکان ارائه گزارشات آماری
معمولا در فرایند فروش هر زمان نوع بسته بندی کالا به گونه ای باشد که این بسته بندی دارای استاندارد وزن خالص نباشد در فرایند تحویل با تلورانس تحویل مواجه می گردیم. محاسبه بدهی و یا طلب مشتریان از محل تلورانس تحویل زمان بر و بعضا در صورت عدم تسویه به موقع دارای ریسک های ناشی از عدم وصول مطالبات و یا نارضایتی مشتریان می گردد. سیستم کنترل مانده حساب مشتریان به صورت لحظه ای مطالبات و یا بدهی کلیه مشتریان را به تفکیک هر حواله محاسبه و همزمان در اختیار کاربر مالی و مشتری قرار می دهد و همچنین فرایند تایید و پرداخت وجه به مشتری و یا وصول مطالبات از مشتری را نیز کنترل و مدیریت می نماید